Doamnelor şi domnilor
militari în rezervă şi în retragere
Ani
de zile, împreună cu ceilalţi membri ai Biroului Operativ al Filialei 1
Timişoara a SCMD şi în consens cu preşedinţii celorlalte filiale din Zona de
Vest, ne-am străduit să ne implicăm în activităţi ce ar fi avut ca finalitate
redobândirea drepturilor de care am fost privaţi în mod abuziv . Am acţionat
loial şi echilibrat în cadrul SCMD, organizaţie a cărei înfiinţare am
considerat-o drept o realizare magistrală a unui grup de ofiţeri clarvăzători,
hotărâţi şi inventivi, care profitând de unele slăbiciuni ale cadrului
legislativ al momentului (anul 2009), au introdus pe scena vieţii
economico-sociale a ţării o organizaţie sui-generis, aflată oarecum în afara
tiparelor obişnuite, deoarece era constituită din membrii unei categorii
profesionale (militarii, fie ei în rezervă sau în retragere) căreia nu îi era
familiară organizarea într-un sindicat.
Deşi
încă de la început, unii dintre camarazii noştri, cunoscători ai
aspectelor juridice, au semnalat atât situarea în afara cadrului legal a
unei astfel de
organizaţii, sau au remarcat unele prevederi ale statutului acesteia în
afara
principiilor care operează într-o organizaţie democratică, dată fiind
tensiunea
momentelor din ianuarie 2011 şi a perioadei care a urmat, nu am fost
preocupaţi
de lămurirea acestor probleme ci ne-am pus toată speranţa în sprijinul
pe care
SCMD îl poate asigura în lupta îndârjită şi inegală împotriva măsurilor
abuzive
luate de autorităţile statului împotriva noastră.
Trebuie
să recunoaştem faptul că s-au obţinut şi rezultate, şi este regretabil că unii
dintre noi le-au uitat:
-
după ianuarie 2011, când pensiile s-au diminuat cu
peste 50 procente, în luna următoare s-a revenit la cuantumul iniţial şi am
primit şi diferenţa din ianuarie;
-
s-a obţinut amnistia fiscală în cazul celor care ar fi
trebuit în 2013 să înapoieze sumele de bani primite pentru condiţiile de muncă,
pe care autorităţile apreciau că le-au încasat nemeritat, deşi nimeni din cei
în cauză nu a solicitat aceşti bani iar aplicarea discriminatorie a condiţiilor
de muncă este iarăşi o nedreptate făcută multor militari în rezervă/retragere;
-
după zbateri de-a dreptul chinuitoare s-a revenit,
pentru cei cu pensiile diminuate, la cuantumul din decembrie 2010, şi cu toate
că acesta este un bine făcut doar pe jumătate, în condiţiile în care sumele nu se indexează şi nu sunt corelate cu
veniturile din activitate, faptul că Legea 241 a intrat în vigoare de la 1
octombrie al aceluiaşi an ne-a ferit de a înfrunta iarna şi cu pensiile
diminuate conform OuG-1/2011, şi datori la stat pentru aşa zisele sume primite
în mod „necuvenit”.
Aceasta ar fi, ca să spunem aşa, jumătatea
plină a paharului. De fapt, pe măsură ce timpul a trecut, organizaţia care ar
fi trebuit să servească în primul şi în primul rând interesele militarilor (în
rezervă şi în retragere), prin decizii ale conducerii centrale s-a orientat tot
mai mult spre coagularea şi coordonarea unor alte segmente ale societăţii
civile, ceea ce a dus, inevitabil, şi la o implicare mai accentuată în
politică, proprie în special societăţii civile şi mai puţin specificului
modului de a gândi şi a acţiona al militarilor.
Am
susţinut mereu necesitatea ca membrii
SCMD să se implice personal în viaţa politică şi să abandoneze falsul
apolitism, care nu face decât să anuleze iniţiative şi acţiuni militante, dar
aceasta în ideea de a acţiona în interiorul partidelor politice pentru
promovarea şi menţinerea în atenţia liderilor politici tocmai a intereselor
militarilor în rezervă/retragere.
Din
păcate, interpretarea şi apoi punerea în practică a acestei concepţii prin
exprimarea şi oferirea în mod direct şi public a sprijinului SCMD (fie ca
atare, fie prin intermediul unor
structuri „năşite” de SCMD), au dus la contraefectul de a ne situa pe poziţii
ostile faţă de cei cu care ar fi trebuit să negociem pentru îndeplinirea
obiectivelor proprii.
Dialogul
cu autorităţile fiindu-ne practic refuzat, am constatat că nu mai avem nicio
informaţie veridică şi de la surse autorizate asupra stadiului în care se află
şi conţinutul viitoarei legi a pensiilor militare, nu cunoaştem mare lucru
despre ce se întâmplă cu problema discriminării în acordarea grupelor de muncă,
şi, de asemenea, constatăm o neliniştitoare tăcere referitoare la situaţia
recuperării sumelor de bani care ni s-au luat din pensie, în condiţiile în care
iată, există un act normativ în acest sens
(Legea 125/2014), dar nu ne desluşeşte nimeni în ce măsură se referă şi
la noi, la militari.
Este
clar că în SCMD sunt probleme de comunicare, de comunicare cu membrii din
filiale, referitor la interesele directe ale acestora. Din păcate, este un alt
fel de comunicare, tot pe paginile de blog ale SCMD (inclusiv pe cea principală),
prin care ni se dezvăluie un adevărat război al comunicatelor între centru şi
unele filiale sau chiar între diferite filiale care au percepţii contrare
asupra evenimentelor la care asistăm. Cui foloseşte ?
Referitor
la ce s-a petrecutla la CNR 2014 mi-am exprimat opinia. Unii o consideră
alarmistă şi dăunătoare SCMD, vizând desfiinţarea sindicatului. Nu asta este
intenţia mea, ci găsirea unei posibilităţi de a putea duce mai departe, în mod
organizat, lupta pentru apărarea
intereselor militarilor în rezervă şi în retragere. Aş fi teribil de bucuros şi
liniştit dacă cineva, oricine, ar putea să ne desluşească modul în care SCMD ar
putea să existe şi să acţioneze în continuare ca SINDICAT. Oricât am încercat,
nu am putut să găsesc în Legea 62/2011 un singur argument care să mă convingă
asupra faptului că SCMD se poate menţine ca atare după 10 mai 2015, termenul
acordat prin lege. Nu desfiinţarea SCMD este preocuparea mea şi a multora
dintre camarazi, deoarece, cel puţin noi cei din Timişoara, nu avem niciun
interes patrimonial faţă de organizaţie, fiind foarte prudenţi peste ani cu
cheltuielile din banii sindicatului. Este treaba celor care contează pe acest
patrimoniu, dar faptul că la un moment dat s-a făcut vorbire despre un SCMD
care poate exista legal şi cu 15 membri m-a jignit, pe mine, membru din
filială, şi m-a făcut să bănuiesc că asist la un joc care nu este tocmai
„fair”.
Problema
mea este că trebuie găsită o soluţie pentru a atrage din nou rezerviştii către
organizaţie (dacă tot desfiinţăm filialele pe cine mai reprezentăm ?) şi avem
nevoie de cadrul LEGAL pentru a putea contacta eficient autorităţile statului,
fie la masa dialogului, fie în justiţie.
Cred
eu, şi nu numai eu ci şi alţi membri SCMD, cu bună credinţă, că este timpul ca
acestă organizaţie, dacă vrea să lupte în continuare cu adevărat şi eficient
pentru realizarea scopului propus la înfiinţare, trebuie să se transforme, nu
să se desfiinţeze.
Ni
se spune că numai lupta sindicală ne poate asigura forţa şi posibilitatea de a
înfrunta autorităţile. Desigur, un sindicat reprezintă o forţă care este luată
în considerare la negocieri precum şi în cadrul discuţiilor în cadrul
diferitelor organisme naţionale şi internaţionale, dar cu o condiţie: să fie
recunoscut ca partener LEGAL ! Ne permite Legea 62 aşa ceva ? NU !
Desigur,
se tot vehiculează ideea că legea va fi modificată, tocmai sub presiunea
sindicatelor, care pe bună dreptate o consideră restrictivă şi, până la urmă,
antisindicală. Este posibil şi aşa ceva, dar ne punem întrebarea : când se va
petrece lucrul acesta, ce va conţine eventuala noua lege şi cât ne vor fi de
favorabile prevederile ei? Răspunsul...!
Şi
atunci, ce-i de făcut ? Hai să ne uităm chiar la societatea civilă, pe care ne
străduim noi să o organizăm, deşi se pare că noi înşine avem ceva de învăţat de
la ea; există ONG-uri înfiinţate şi care acţionează în conformitate cu OG-26/2000,
care acţionează în judecată instituţii publice, participă la marşuri de protest
şi organizează mitinguri pentru a apăra interesele membrilor săi, sau chiar ale
necuvântătoarelor. De ce o organizaţie a militarilor în rezervă şi în
retragere, cu acelaşi scop ca al SCMD şi cu aceleaşi obiective, nu ar putea acţiona
în favoarea membrilor săi, atât în justiţie cât şi în manifestări publice, având
avantajul unei existenţe indubitabil legale în raporturile sale cu
autorităţile statului ? Există deja structuri în teritoriu, ne cunoaştem între
noi, iar condiţiile impuse de OG 26 sunt mult mai laxe decât ale Legii
dialogului social.
URMEAZĂ DOAR SĂ SE
VREA !
Col(r) Radu AROMÂNESEI
PS. "Filiala" este o structură proprie a Asociaţiei, conform Art.13/OG
26 din 2000, şi nu este menţionată nicăieri în legea 62/2011...