SINDICATUL
CADRELOR MILITARE
DISPONIBILIZATE
* FILIALA INEU *
Adresa
: 315300 – Ineu, judetul Arad,
Str.Republicii nr.5 (Sediul Primariei, etaj 3).
Telefon
: Presedinte 0720 879 970 ; 0747 953 884 ;
Secretariat
0736
601 097 ;
Fax
: 0357 811 572 .
Cont
bancar : BRD,
Agentia Carol
:
RO41BRDE441SV79262374410
BRD, Agentia Ineu : RO07BRDE441SV07385084410
CUI
:
26096263
Domnului
Senator Ioan Cristina
Domnului
Deputat Mihaita Calimente
Domnului
Deputat Dorel-Gheorghe Caprar
Domnului
Deputat Flavius-Luigi Maduta
Domnului
Deputat Ion Scheau
Domnule
Senator/Deputat
Va
supunem atentiei o analiza profunda si realista a situatiei
dezonorante si nedrepte in care a fost adus personalul Armatei, activ
si in rezerva (pensionarii militari), rugandu-va ca prin
comportamentul politic , atitudinea si votul exprimat, sa eliminati
din legislatia specifica structurilor sistemului de securitate,
ordine publica si aparare nationala, a acelor prevederi incorecte si
nedrepte, cu privire la statutul si drepturile militarilor activi
sau rezervisti.
Din
respect pentru timpul dumneavoastra nu va vom supune analizei
elemente emotionale in legatura cu statutul social al militarilor, in
special riscurile, responsabilitatile, si servitutile profesiei de
militar :
- asumarea prin juramant a sacrificiului
suprem;
-
limitarea drastica a exercitiului unor drepturi si libertati fundamentale;
- inexistenta contractului
(cartii) de munca;
- programul de munca nenormat;
-
interdictia accesului la surse suplimentare de venit;
- mutarile la ordin dintr-o garnizoana in alta, cu
implicatii majore asupra situatiei familiale;
-
etc.
In
procesul de aderare la structurile euro-atlantice, Armata a fost
prima institutie a Statului roman care a parcurs o reforma reala,
reducandu-si drastic efectivele de la 320.000 de oameni in anul 1989,
la 75.000 in 2007. In acest context, peste 40.000 de cadre militare -
generali, ofiteri, maistri militari si subofiteri – au fost nevoite
sa paraseasca sistemul si sa-si incheie cariera militara inainte de
termen, in plina ascensiune profesionala, in conditiile in care
Statul roman, prin legislatia adoptata, le asigura recunoasterea si
rasplata muncii depuse, precum si continuarea activitatii in alte
sectoare, inclusiv cumulul salariului cu pensia.
Ca
urmare a eforturilor cadrelor militare, multe dintre ele in rezerva
acum, Armata Romaniei este astazi integral profesionalizata, isi
indeplineste cu cinste si sacrificii misiunile in teatrele de
operatiuni internationale, bucurandu-se de increderea si pretuirea
romanilor.
Domnule
Senator/Deputat
Va
rugam sa aveti in vedere ca, in decursul procesului complex de
transformare, Armata, impreuna cu structurile de securitate si ordine
publica, a desfasurat o ampla activitate de documentare asupra
legislatiei care sta la baza organizarii si functionarii acestor
institutii si care reglementeaza statutul cadrelor militare active si
in rezerva din tarile cu democratii avansate. Datele si principiile
cuprinse in legislatia tarilor din Tratatul Nord-Atlantic au fost
utilizate la realizarea cadrului legislativ romanesc in vigoare pana
in anul 2010.
Apreciem
ca nu mai este cazul sa amintim actele normative, emise in perioada
2010-2012, care au bulversat legislatia cu privire la organizarea si
functionarea structurilor militarizate ale Romaniei, mass-media
consacrand spatii importante dezbaterii cauzelor dar mai cu seama
efectelor produse.
Domnule
Senator/Deputat
Va
prezentam in cele ce urmeaza solicitarile militarilor in rezerva si
retragere, din Filiala Ineu a Sindicatului Cadrelor Militare
Disponibilizate, care au fost incadrati in diferite unitati ale
Ministerului Apararii Nationale si ale Ministerului Administratiei si
Internelor :
Adoptarea
Legii pensiilor militare de stat.
Este
un obiectiv asumat de catre partidele politice din USL, pe timpul
campaniei electorale, ca urmare a nedreptatii la care au fost supusi
militarii prin masurile abuzive ale regimului Basescu-Boc.
Necesitatea unui asemenea act legislativ rezida din faptul ca, de la
obtinerea primului grad ca ofiter, maistru militar sau subofiter si
pana la varsta de 63 de ani, iar in situatii exceptionale chiar dupa
aceasta varsta, cadrele militare sunt in evidenta Armatei si pot fi
rechemate in activitate pentru a-si face datoria fata de Stat si
Popor, conform pregatirii si capacitatii lor. Aceasta presupune,
implicit, mentinerea concordantei cuantumului pensiei cu evolutia
veniturilor obtinute de militarii in activitate, cu grade si functii
echivalente celor dobandite de rezervist la iesirea din serviciul
activ.
Dupa
adoptarea Legii pensiilor militare de stat, militarii in rezerva /
retragere care doresc, vor putea sa opteze pentru mentinerea in plata
a cuantumului pensiei stabilite pe baza OuG nr.1/2011 (Legea
165/2011), desigur daca a fost corect si legal calculat.
Renuntarea,
in perspectiva Legii unitare a salarizarii, la stabilirea unei
echivalari a soldelor militarilor cu salariile altor bugetari si la
determinarea cuantumului pensiei pe baza principiului
contributivitatii.
Spre
deosebire de celelalte categorii socio-profesionale, carora, prin
lege, li se stabileste nivelul retributiei functie de o durata a
indeplinirii sarcinilor de serviciu de 8 ore x 5 zile pe saptamana,
iar toate depasirile sunt recompensate suplimentar, serviciul militar
presupune a fi disponibil permanent,
in
orice conditii
si oriunde
este nevoie.
Deoarece retribuirea functie de factorul
„timp de lucru” nu
este posibila, stabilirea cuantumului pensiei pe baza principiului
contributivitatii este discriminatorie si nedreapta fata de militari.
(Re)acordarea
dreptului deplin si nediscriminatoriu la munca, prin abrogarea
Capitolului IV din Legea nr.329 / 2009.
Si
acest obiectiv a fost asumat in campania electorala, de partidele
care au castigat alegerile generale din 9 decembrie 2012, sub sigla
USL, la solicitarea militarilor in rezerva, care sunt impiedicati sa
munceasca in folosul societatii, in conditiile in care, conform
legii, au iesit din serviciul activ (ca peste tot in lumea
civilizata), la varste mult sub nivelul la care se pensioneaza
personalul civil. Reintegrarea in serviciu se face la solicitarea
celor care doresc acest lucru, pe baza evaluarii de catre angajator a
competentei rezervistului de a indeplini sarcinile de serviciu in
domeniul sau in locul de munca respectiv, deci nu se pune problema
favorizarii unei anumite categorii de solicitanti in detrimentul
altora.
Recuperarea
drepturilor banesti de care au fost privati o parte dintre militarii
in rezerva / retragere.
Prin
adoptarea Legii nr.241 / 2013 Statul recunoaste, implicit, ca unui
anumit segment din randul militatrilor in rezerva / retragere li s-a
facut o nedreptate, prin privarea acestora de un drept castigat. Prin
urmare este corect, moral si legal ca acestora sa li se returneze
sumele de bani care li s-au prelevat ca diferenta intre cuantumul
pensiei din decembrie 2010 si cuantumurile mai mici primite pana in
luna septembrie 2013 inclusiv. Aceasta cu atat mai mult cu cat
aplicarea prevederilor Legii nr.241 / 2013 are, prin ea insasi,
efecte negative asupra beneficiarilor din urmatoarele cauze :
a)
Prin lege, revenirea la cuantumul pensiei din decembrie 2010
presupune ca, de fapt, rezervistul sa primeasca aceeasi pensie ca in
anul 2007, cand a avut loc ultima reactualizare. In felul acesta nu
se tine seama de evolutia preturilor, rata inflatiei, nivelul
cursului de schimb al monedei nationale din aceasta perioada, deci
dreptatea facuta rezervistilor este cat se poate de stramba.
b)
Mai mult, cuantumul pensiei primit in luna octombrie 2013 nu
reprezinta revenirea la o pensie militara, dar nu este nici legat de
punctul de pensie stabilit conform Legii nr.263 / 2010, care ar
trebui indexat, conform legii, in fiecare an. In felul acesta,
„beneficiarii” Legii 241 / 2013 sunt din nou discriminati, ei
fiind exclusi de la indexarile anuale, iar cum pana la promulgarea
Legii pensiilor militare va mai trece destul timp, aceasta excludere
devine tot mai greu de suportat.
Anularea
discriminarii dintre militarii trecuti in rezerva inainte si dupa 1
ianuarie 2011.
Deoarece
Hotararea Guvernului nr.1019 / 2010, referitoare la activitatile cu
conditii deosebite, conditii speciale si alte conditii specifice
pentru cadrele militare in activitate, in mod explicit modifica
deci nu inlocuieste
prevederile Hotararii Guvernului nr.1294 / 2001, este normal si
legal ca noile conditii sa fie aplicate tuturor celor care au
beneficiat de prevederile celei din urma hotarari, altfel suntem din
nou in fata unei situatii clare de discriminare. Discriminarea este
evidenta si daca tinem cont de faptul ca gradul de dificultate al
conditiilor de munca, in aceleasi locuri si pentru aceleasi functii,
nu putea fi diferit in cele doua perioade stabilite arbitrar de
legiuitor.
Acordarea
accesului nediscriminatoriu, pentru toate organizatiile militarilor
in rezerva / retragere, constituite legal, care nu au caracter
lucrativ, la facilitatile oferite de catre ministerele tutelare.
Pe
timpul serviciului militar activ, in conformitate cu prevederile
regulamentare, am avut in grija „bunurile Armatei si ale
Poporului”, am contribuit cu totii la intretinerea si dezvoltarea
patrimoniului institutiilor noastre. Faptul ca numai unii dintre noi
beneficiaza legal de aceasta logistica, in baza unor criterii greu de
inteles, nu poate fi numit altfel dacat discriminare.
CONCLUZII
Cei
care am imbratisat cariera armelor si care ne-am asumat obligatia ca
pana la implinirea varstei de 63 de ani, cel putin, sa fim pregatiti
a ne face datoria de onoare fata de Statul si Poporul Roman, suntem
constienti de faptul ca, in conditiile actuale, exista persoane si
categorii sociale cu o situatie materiala mult mai dificila decat a
noastra.
Sistemul
militar, chiar ca si componenta a sistemului social, are un caracter
cu totul aparte, supunandu-se unor reguli si conditii cu totul
diferite de restul societatii. Acest truism, ce nu poate fi negat de
orice om de buna credinta, este intarit (daca mai era nevoie) de
legamantul de sange al fiecarui militar cu tara sa :
„
Jur sa-mi apar tara chiar cu pretul vietii”.
Caracterul
cu totul aparte al sistemului militar, cum am afirmat mai sus,
decurge din rolul sau de element de actiune in situatiile cele mai
critice care pot surveni in istoria unui Stat, cand in cumpana poate
fi insasi existenta Statului ca entitate. Desigur, in perioade de
relativa liniste – precum cea pe care o parcurgem in prezent –
cand zonele de conflict sunt relativ departe de granitele proprii, in
mentalul colectiv se poate insinua ideea ca situatia Fortei Armate a
Romaniei nu prezinta un prea mare interes. A crede ca locul fruntas
pe care il ocupa Armata, in diferitele sondaje de opinie, reprezinta
dovada unui atasament real al populatiei fata de institutia militara,
poate fi o capcana deosebit de periculoasa. O asfel de optiune a
cetatenilor poate fi mai degraba un refugiu in fata nemultumirii
generate de actiunile altor componente ale Statului, care dezamagesc
prin prestatia lor.
Guvernantii
nu au voie sa gandeasca asa. Cei care si-au asumat conducerea
Statului, indiferent de doctrina politica pe care sustin ca o
imbratiseaza, trebuie sa constientizeze ca, in situatii limita,
generate de conflicte armate sau de
catastrofe
naturale, balanta intre „a fi” sau „a nu mai fi”, este
inclinata de FORTA ARMATA.
Refuzam
sa acceptam ideea ca politicienii nostri, dintre care foarte multi au
absolvit diferite cursuri la Universitatea Nationala de Aparare, nu
stiu ca in caz de agresiune asupra teritoriului national, primii care
intra in lupta sunt componentii FORTEI ACTIVE, cei care, echipati cu
unforme stralucitoare, defileaza in zilele de sarbatoare si primesc
aplauzele asistentei. Dar, pentru ca la razboi se mai si moare,
rezultatul final al luptei este stabilit de actiunile REZERVEI, de
organizarea, dotarea si moralul acesteia.
Marile
imperii, cladite de-a lungul veacurilor, s-au prabusit nu din cauza
superioritatii militare a celor care i-au atacat, ci a lipsei de
interes manifestata de proprii luptatori.
Tehnica
de lupta si materialele necesare pot fi procurate si in regim de
urgenta in preajma unui conflict, lumea fiind plina de dealeri gata
sa satisfaca orice cerere, dar daca statul nu are oameni pregatiti si
motivati pentru a manui armamentul si a exploata echipamentele, va
trebui sa inchirieze militari.
Sau
sa se resemneze : DACA NU AI REZERVA, NU ARE ROST SA INTRI IN RAZBOI.
Cu
speranta ca mesajul nostru va fi corect inteles si ca veti considera
necesar sa va implicati in rezolvarea solicitarilor noastre, asa cum
ati promis in campania electorala, va asiguram de cele mai alese
sentimente de pretuire, urandu-va multa putere de munca pentru a
onora cum se cuvine importanta misiune asumata.
Cu
stima si aleasa consideratie,
BIROUL
OPERATIV AL FILIALEI INEU
PRESEDINTE
Col.(r)
Mihail-Adam Maftei
VICEPRESEDINTE
Lt.col.(r)
Alexandru-Adrian Soare
SECRETAR
Mr.(r)
Virgil-Antonel Cnab
Honor
et Patria! Vae victis!
Sindicatul
Cadrelor Militare Disponibilizate
Persoana
juridica autorizata, dosar 26479/299/2009 , Judecatoria Sectorului 1,
– Sentinta civila nr. 83/2009 .